Undersøkelse

4

Ved  en undersøkelse forteller pasient til tannlegen sin situasjon og problemer imunnen. Tannlegen foretar en grundig kontroll av tennene, tannkjøttet, tungen, munnhulens slimhinner, samt kjeveledd og tyggemuskler undersøkes også. Tannlege tar nødvendige røntgenbilder.

Etter undersøkelsen informerer tannlegen om det han har funnet og legger fram alternative behandlingsmuligheter og kostnader. Du  velger hvilket behandlingsalternativ du vil følge.

Kirurgi. Rotfylling

Undersøkelse, rotbehandling, tanntrekking, visdomstenner, rotspissamputasjøn, vevsprøver

Fyllingsterapi. Kosmetisk behandling.

Behandling av karies (tannråte), tannbleking, fjerning av belegg og misfarging, porselenfasetter.

Tannerstatning

Kroner, brobehandling, protesebehandling, implantatbehandling

Tannkjøttsbehandling

Gingivit-betennelse i tannkjøttet, periodontitt (pyrea)- betennelse i tennenes festeapparat og omliggende kjeveben

Rontgen

Røntgen

Det er nødvendig å ta røntgen for å diagnostisere sykdommer av tennene som ikke er synlige i munnen. Kan det også avdekke patologi i kjevene, som kjevecyster, hull under fyllinger og forklare hvordan tenner ser ut. Røntgen bilden kan vurdere hvorvidt en tilstand har utviklet seg eller ikke, som referanse ved senere kontroller.

Røntgenbildene er hos oss moderne teknologi og digitalisert slik at de kommer frem på dataskjermen. Stråledosen man blir utsatt for ved røntgenopptak, er med dagens teknologi svært liten. Det anses derfor ikke som noen helserisiko å ta røntgenbilder, heller ikke for barn eller gravide.